Ogólna

Czyszczenie, mycie, wypalanie – wszystko co warto wiedzieć o filtrach FAP i DPF

Posiadacze samochodów z silnikiem diesla, powinni doskonale wiedzieć czym jest filtr cząstek stałych. Coraz to większe zaostrzenia co do ekologii spowodowały, że konieczne było ograniczenie wydzielania spalin przez wysokoprężne silniki, aż w końcu zdecydowano się na zastosowanie pojazdów w filtry. Chociaż te faktycznie zmniejszają szkodliwy wpływ na środowisko, jeśli kierowca porusza się głównie po mieście, często spotyka się z wieloma problemami z filtrem cząstek stałych.

Zwykle w zależności od rodzaju filtra, co jakiś czas konieczne staje się czyszczenie FAP, lub też czyszczenie DPF.  Chociaż niektórzy stosują obydwie nazwy zamiennie, warto wiedzieć, że te dwa typy filtra nie są jednakowe.  

FAP i DPF – jaka jest różnica?

Należy zacząć od tego, iż DPF określa filtry suche, które do wypalania zebranej sadzy wymagają uzyskania wyjątkowo wysokiej temperatura, sięgającej nawet około 600-700 st. Celsjusza. W wypadku FAP, mamy już do czynienia z filtrami mokrymi, a tutaj aby odbyło się wypalanie, w zupełności wystarczy temperatura rzędu 250-300 st. Celsjusza. O ile filtr FAP faktycznie lepiej poradzi sobie podczas jazdy po mieście, o tyle jest on znacznie droższy w eksploatacji. Użytkując go, musimy liczyć się z tym, że konieczne będzie uzupełnianie płynu katalizującego wypalanie, a zatem pojawiają się dodatkowe koszty. Regeneracja DPF, na pewno nie wiąże się z tak dużym wydatkiem, aczkolwiek jest to rodzaj filtra, który sprawdza się podczas dłuższych tras.

W jaki sposób filtr cząstek stałych może się niszczyć?

Jako, że filtry DPF raczej nie czują się dobrze podczas miejskiej eksploatacji, mogą się wówczas po prostu dość szybko zapychać popiołem i węglem. Otóż częsta jazda na krótkich odcinkach sprawia, że silnik nie ma szansy się rozgrzać, a przy tym uzyskać odpowiednią temperaturę. Rozwiązaniem pozostaje zatem wybranie się od czasu do czasu na nieco dłuższą trasę, kiedy silnik ma okazję utrzymywać stałe obroty silnika, a pojazd stałą prędkość. Dzięki temu, możliwe będzie uzyskanie optymalnej temperatury silnika. Co więcej, znacząco wspiera to wypalanie DPF, czy pozbywanie się nadmiaru sadzy w filtrze. Powinno się też unikać gwałtownych przyspieszeń na niższych obrotach silnika, gdyż sprawia to, że niespalone paliwo dostaje się do układu wydechowego, a tam może zmienić się w sadzę, która zapycha DPF. Jeśli posiadamy silnik z filtrem FAP bądź DPF, powinniśmy wykorzystywać odpowiednie oleje, które są przeznaczone do konkretnego typu silnika. Najważniejsze zatem, by stosować się do zaleceń danego producenta, przy czym systematycznie poddawać samochód wymianie oleju silnikowego na nowy.

W jaki sposób wyczyścić FAP oraz DPF?

Nawet jeśli będziemy starannie przestrzegać zaleceń co do stylu naszej jazdy i regularnych wymian oleju, filtr jednak może się czasami zapychać. Wypalanie FAP lub DPF to jazda na dłuższym odcinku drogi podczas stałych obrotów silnika, natomiast cały proces można też wesprzeć przy użyciu specjalnych preparatów, które stosuje się jako dodatek do paliwa, a ten działa jak katalizator i wspomaga spalanie sadzy, podczas pracy silnika.

Takie samodzielnie działanie nie jest drogie, gdyż mowa tutaj o koszcie rzędu 80-100 złotych, aczkolwiek można też zadanie to zlecić profesjonalnej firmie, która specjalizuje się w regeneracji FAP i kompleksowo zajmuje się takimi usługami. To znacznie skuteczniejsza, ale też zarazem bezpieczniejsza metoda.

Filtr DPF i FAP oraz jego żywotność

Żywotność filtra w głównej mierze zależy od tego, w jaki sposób eksploatowany jest samochód. Bardzo istotne jest tutaj dbanie o odpowiedni styl jazdy, czyli częstsze przemierzanie dłuższych odcinków, a rzadsze przemieszczanie się po mieście. Częstotliwość wymiany filtra DPF zależna jest z kolei od modelu auta, chociaż zwykle to, co przeszło 100 000 km. Warto pamiętać, że wymiana filtra jest dość kosztowna, zatem o wiele bardziej opłaca się postawić na jego czyszczenie, wypalanie i regeneracje, dbając przy tym o stosowanie się do zaleceń producenta.